Με την παρουσία του Αντιδήμαρχο κ.Σισαμάκη, της Προϊσταμένης του Τμήματος Κυκλοφορίας και Συγκοινωνιών Δήμου Ηρακλείου κ.Χαιρέτη, του Γραφείου Παλιάς Πόλης Ηρακλείου κ.Παπαδάκη, και του εκπρόσωπου εγκατεστημένων επιχειρήσεων ΒΙΟΠΑ Φοινικιάς, συζητήθηκαν τα παρακάτω θέματα.
1. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ & ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ
Επισημαίνουμε ότι το πρόβλημα της προσβασιμότητας μπορεί να αποτελέσει καίριο κίνδυνο για την βιωσιμότητα των εμπορικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο κέντρο της πόλης, εν όψη μάλιστα της ανάπτυξης εκτός-πόλης εμπορικών κέντρων «shopping malls» (Όμιλος Φουρλή, Βήτα Πρώτη κλπ). Το γεγονός ότι ήδη οι περιφερειακές αγορές αναπτύσσονται με ταχύτατους ρυθμούς έναντι του εμπορικού κέντρου, δηλώνει ότι το πρόβλημα είναι ήδη υπαρκτό, και ότι η αγορά κινείτε για να το λύσει, με τρόπο που θα πλήξει σημαντικά την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων του κέντρου.
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
• Οι κεντρικές αρτηρίες που οδηγούν προς το κέντρο της πόλης είναι ασφυκτικά γεμάτες όλο το χρόνο και ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες.
• Θέλουμε να επισημάνουμε τον κίνδυνο που βλέπουμε στην μελλοντική εφαρμογή των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων του Β σταδίου της κυκλοφοριακής μελέτης, που ψηφίστηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο στις 4/9/23 (αποτυπώνονται στο σχέδιο Π2 Β2) με ορίζοντα δεκαετίας και προτείνουν την μονοδρόμηση των οδών, Κυρίλλου Λουκάρεως, Αγίου Μηνά και Γιαμαλάκη.
• Οι νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και η έλλειψη θέσεων στάθμευσης οχημάτων και μοτοποδηλάτων πλησίον του εμπορικού κέντρου, αποτελεί αντικίνητρο για τους καταναλωτές να προσεγγίσουν το κέντρο της πόλης.
• Το θέμα της ολικής πεζοδρόμησης της οδού 1821 και του υποβιβασμού της Μ.Οδηγητρίας σε οδό υψηλού κυκλοφορίακού φόρτου με εκτόνωση από ένα ανεπαρκές φανάρι στην Λ.Καλοκαιρινού.
Στάθμευση
• Πρέπει να δοθεί έμφαση στην σοβαρή έλλειψη χώρων στάθμευσης για μοτοποδήλατα, ένα από τα κυριότερα μέσα μεταφοράς των Ηρακλειωτών. Οι δημοτικοί χώροι στάθμευσης (Γιαμαλάκη, Βουρβάχων) είναι ελάχιστοι και μικροί. Όσο αφορά τους ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης, οι μεν στεγασμένοι δεν επιλέγονται από τους χρήστες των μοτοποδηλάτων καθώς δεν τους βολεύουν, ενώ οι υπαίθριοι που βολεύουν δεν τους δέχονται. \
o Με αφορμή την συνάντηση αυτή προγραμματίσαμε εκ νέου συνάντηση με την Τεχνική Υπηρεσία για εξεύρεση επιπλέον θέσεων στάθμευσης δικύκλων.
• Δημιουργία νέων επιπρόσθετων, οργανωμένων, περιφερειακών χώρων στάθμευσης οχημάτων, από τους οποίους θα εκκινούν μέσα μαζικής μεταφοράς (μικρά ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, τραμ κλπ), προς το εμπορικό κέντρο της πόλης, καθώς και δυνατότητα μίσθωσης ηλεκτρικών ποδήλατων από τα σημεία αυτά. Συνεννόηση με την αρχαιολογία για χρήση νέων χώρων στάθμευσης εκτός των τειχών.
• Διευκόλυνση των νόμιμων, ιδιωτικών και δημοσίων χώρων στάθμευσης ώστε να συνεχίσουν να επιτελούν το σκοπό λειτουργίας τους και κίνητρα για τη δημιουργία νέων. Οδοί ήπιας κυκλοφορίας που οδηγούν σε σταθμούς αυτοκινήτων μεγάλης χωρητικότητας αποτελούν σοβαρό πρόβλημα.
• Δημιουργία ψηφιακού συστήματος ενημέρωσης των επισκεπτών για τα επίπεδα πληρότητας όλων των νόμιμων χώρων στάθμευσης.
Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
Θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά η κίνηση μικρών, ηλεκτροκίνητων, λεωφορείων, ή ακόμα και η δημιουργία γραμμής τραμ, που θα διευκολύνουν την πρόσβαση καταναλωτών και επισκεπτών στο κέντρο και θα μειώσουν τον κυκλοφοριακό φόρτο, όπως ισχύει σε κάθε ευρωπαϊκή πόλη αντίστοιχου μεγέθους.
Τροφοδοσίες καταστημάτων
• Δεν έχει γίνει μελέτη για να διερευνηθούν οι απαραίτητες συνθήκες για την ομαλή διεξαγωγή της τροφοδοσίας των επιχειρήσεων εστίασης και εμπορίου στο κέντρο της πόλης, τόσο στις ώρες που επιτρέπετε η τροφοδοσία σε κεντρικούς δρόμους όσο και στις ώρες που η τροφοδοσία μπορεί να γίνει μόνο στις ελάχιστες εγκεκριμένες θέσεις στάθμευσης για τροφοδοσία.
• Ως αποτέλεσμα η παρούσα οδηγία δεν τηρείτε. Οι συνέπειες της μη-τήρησης περιλαμβάνουν την έκθεση των πεζών σε κίνδυνο αλλα και την συστηματική αισθητική και λειτουργική υποβάθμιση κεντρικών εμπορικών δρόμων της πόλης.
o Με αφορμή την συνάντηση αυτή προγραμματίσαμε εκ νέου συνάντηση για εξεύρεση επιπλέον θέσεων στάθμευσης τροφοδοσιών με την Τεχνική Υπηρεσία.
o Πάγιο έτοιμα μας προς τον Αντιδήμαρχο Δημοτικής Αστυνομίας κ.Χαιρέτη το οποίο εκφράσαμε πριν λίγες ημέρες στην κατ’ ιδίαν συνάντηση που είχαμε είναι η καλύτερη αστυνόμευση των ήδη υπάρχουσων θέσεων ώστε να μην σταθμεύουν οχήματα ΙΧ.
Κυβόλιθοι σε πεζοδρομημένες οδούς
Εξεύρεση λύσης για την εξομάλυνση των επικίνδυνων, λόγω του ακανόνιστου σχήματος, κυβόλιθων, ώστε να γίνει ασφαλής η κίνηση πεζών, ποδηλάτων και οχημάτων μικρο-κινητικότητας που επιθυμούν να διασχίσουν τις εν λόγω οδούς. Οι κυβόλιθοι αυτοί έχουν τοποθετηθεί στη μέση του οδοστρώματος για να περνάνε αυτοκίνητα σε οδούς οι οποίες τελικά πεζοδρομήθηκαν. Η πρόταση του κ.Στέλιου Βισκαδουράκη, η οποία δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ «Το πέρασμα, το τράνταγμα, το τακούνι και η πτώση» ίσως βρίσκεται προς την σωστή κατεύθυνση.
Ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων σε κοινόχρηστους χώρους
Η ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων…
• μειώνει την προβολή και ορατότητα των εμπορικών καταστημάτων. Το πρόβλημα αυτό ισχύει για όλο το χρόνο αλλα γίνεται πολύ εντονότερο τους χειμωνιάτικους μήνες όπου με την τοποθέτηση τεντών και ανεμοθωράκειων, τα διπλανά καταστήματα κρύβονται τελείως.
• ανακόπτει την κίνηση των πεζών στον δρόμο, το λεγόμενο πέρασμα μπροστά από την βιτρίνα του εμπορικού καταστήματος.
Θέματα με την κανονιστική
• Η ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων σε πεζόδρομους επιτρέπεται σε όλο το μήκος της οδού, πλην του 1,5μ που ισχύει και για τα πεζοδρόμια σε κανονικούς δρόμους. Οι προβληματικές περιπτώσεις εδώ είναι πολλές: οδός Καγιαμπή, οδός Χάνδακος, περιμετρικά της Πλατείας Καλλέργων (Λιοντάρια) κ.α.
• Η ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας επιτρέπεται, σύμφωνα με την παρούσα Κανονιστική, σε όλο το μήκος του πεζοδρομίου. Αυτό σε οδούς οι οποίες μετά τις νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις έχουν μεγάλο κυκλοφοριακό φορτίο (π.χ. οδός Κατεχάκη) δημιουργεί σοβαρά θέματα ασφάλειας των πεζών αλλά και πρόσβασης των οχημάτων.
Αιτηθήκαμε:
• Μεγαλύτερη προσοχή στην αδειοδότηση νέων καταστημάτων εστίασης που γειτνιάζουν με εμπορικά καταστήματα, όσο αφορά την δυνατότητα ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων. Δυστυχώς υπάρχουν πολυάριθμα παραδείγματα εμπορικών καταστημάτων, η εμπορικότητα των οποίων πλήγηκε καίρια από το άνοιγμα νέου καταστήματος εστίασης, του οποίου τα τραπεζοκαθίσματα δημιούργησαν ένα εμπόδιο στην ορατότητα του από τους διερχόμενους πεζούς και επίδοξους πελάτες.
• Να μην υπάρξει περαιτέρω επέκταση στην διάθεση δημοσίου χώρου για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων απο καταστήματα εστίασης τα οποία βρίσκονται δίπλα σε εμπορικά καταστήματα.
• Να ακυρωθεί η επέκταση χρήσης δημόσιου χώρου για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων που δόθηκε στα πλαίσια της πανδημίας Covid σε καταστήματα εστίασης και να επιστρέψουν στον χώρο που είχαν πριν την εκδήλωση της πανδημίας.
• Να τηρηθούν οι αναλογίες μεταξύ του εσωτερικού χώρου ενός καταστήματος εστίασης και της χρήσης γης δημόσιου χώρου για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων που δικαιούται.
• Με βάση των παραπάνω προβλημάτων αλλά και των υπαρχόντων κανονισμών (Μελέτη χρήσης γης, κάτοψη περιμέτρων, Κανονιστική 2015) να γνωρίζουν εκ των προτέρων οι επίδοξοι επιχειρηματίες εστίασης οι οποίοι επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν τόσο σε δρόμους που θα πεζοδρομηθούν αλλά και σε άλλους εμπορικούς δρόμους, αν επιτρέπετε ή όχι να αναπτύξουν τραπεζοκαθίσματα και αν επιτρέπεται, μέχρι ποιο βαθμό.
• Να συνεχίσουμε τις συζητήσεις για περιπτώσεις όπου η υπάρχουσα Κανονιστική χρήζει βελτίωσης ώστε να μην επιτρέπετε η χρήση κοινόχρηστου χώρου εις βάρος τόσο των εμπορικών καταστημάτων όσο και των πεζών.
ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΕΡΓΑ: ΑΝΑΓΚΕΣ & ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ
Ανάπλαση της Λεωφόρου Καλοκαιρινού έως το ύψος της οδού Αγίου Μηνά (οδός Καζάνη)
Παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για την εξέλιξη του έργου της αισθητικής και λειτουργικής αναβάθμισης της Λεωφόρου Καλοκαιρινού (από Ίδης έως Γιαμαλάκη), το οποίο εντάσσετε στο πρόγραμμα «Κρήτη 2021-2027» και στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης.
• Ο Αντιδήμαρχος κ.Σισαμάκης μας ενημέρωσε ότι η χρηματοδότηση έχει βρεθεί από το πρόγραμμα της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης. Η ανάπλαση θα πραγματοποιηθεί στα αισθητικά πρότυπα της Δικαιοσύνης-Ίδης.
Να ενημερωθούμε πλήρως για τις καθυστερήσεις από την πλευρά του Δήμου για το Open Mall καθώς και για το χρονοδιάγραμμα που υπάρχει.
• Ενημερωθήκαμε ότι το έργο δρομολογείτε για να βγει στον αέρα μέσα στον Ιούνιο 2024.
Έλλειψη έργων που προωθούν την βιώσιμη κινητικότητα και μικρό-κινητικότητα.
Πλήρης απουσία ποδηλατοδρόμων, θέσεων στάθμευσης ποδηλάτου, δημοτικών σταθμών μίσθωσης–φόρτισης ηλεκτρικών ποδηλάτων και κατάλληλων οδικών σημάνσεων για τη διευκόλυνση της κίνησης τους.
Στα έργα που θα ακολουθήσουν, τα υλικά θα πρέπει να αναθεωρηθούν. Οι υπό ανάπλαση οδικές αρτηρίες, θα πρέπει να περιλαμβάνουν υποχρεωτικά τη λειτουργία και χρήση ποδηλατοδρόμων.
Κανονισμός για την κίνηση και μίσθωση οχημάτων μικρο-κινητικότητας. Προτείνουμε όλες οι νέες αναπλάσεις να λάβουν υπ’ όψιν τους τις δυνατότητες ομαλής κίνησης αυτών των οχημάτων καθώς και των ποδηλάτων (αφορά και τη Δημοτική Αστυνομία).
Ολοκληρωμένος σχεδιασμός της πρόσβασης του ΒΙΟΠΑ Φοινικιάς που δημιουργεί τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα παρά τις σημειακές παρεμβάσεις που έχουν πραγματοποιηθεί. Πρεπει ο κυκλικός κόμβος να αποκτήσει μόνιμο χαρακτήρα και να δημιουργηθεί ένας δεύτερος.
• Έως το τέλος Ιουλίου θα εγκατασταθεί εργολάβος ο οποίος θα αναλάβει την διαμόρφωση των στοιχείων που χρειάζονται για την βελτίωση της κυκλοφορίας (κυκλικοί κόμβοι κλπ).
Να σταματήσει το απαράδεκτο φαινόμενο της μεγάλης καθυστέρησης που διαπιστώνεται στην ολοκλήρωση έργων υποδομών και αναπλάσεων σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Οι καθυστερήσεις αυτές προκαλούν ανατροπή στο σχεδιασμό και την παραγγελία εμπορευμάτων, σοβαρή μείωση στην προσέλευση πελατών και συνεπώς δυσβάσταχτο κόστος λειτουργίας για τα εμπορικά καταστήματα.
Ενημέρωση των επιχειρήσεων για την έναρξη έργων ανάπλασης ή συντηρήσεων.
Δυστυχώς έως τώρα δεν υπάρχει καμία ενημέρωση από την πλευρά της Δημοτικής αρχής για την ημερομηνία έναρξης των διαφόρων έργων ανάπλασης και κυριότερα συντηρήσεων από πλευράς της Τεχνικής Υπηρεσίας προς του εμπόρους, παρά το γεγονός ότι τα έργα αυτά συχνά επηρεάζουν σημαντικά την λειτουργία των καταστημάτων. Θα επιθυμούσαμε μια στενότερη συνεργασία με την αρμόδια Αντιδημαρχία, καθώς θα μπορούσαμε να συμμετέχουμε στην ενημέρωση των εμπόρων.
Καλύτερος συντονισμός μεταξύ των δημοτικών, ιδιωτικών και λοιπών οργανισμών που διεκπεραιώνουν έργα.
Αυτοματοποιημένη διαγραφή δημοτικών τελών για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις περιοχές που εκτελούνται έργα τα οποία εμποδίζουν την ομαλή λειτουργία της επιχειρηματικότητας από την έναρξη και μέχρι την ολοκλήρωσή τους. Η διαδικασία αυτή, στο βαθμό που πραγματοποιείται, είναι εξαιρετικά χρονοβόρα και θα πρέπει να επιταχυνθεί.
Έλλειψη συντήρησης δημοσίων υποδομών. Δημιουργούνται νέα έργα χωρίς να υποστηρίζονται ή/και να συντηρούνται επαρκώς τα παλαιότερα.
Η πλατφόρμα του δήμου «Δημότης Ηρακλείου» για την επίλυση προβλημάτων των δημοτών (τα περισσότερα των οποίων αφορούν θέματα υποδομών και συντηρήσεων), δε λειτουργεί αποτελεσματικά, διότι δεν υπάρχει κατάλληλος οργανωμένος μηχανισμός παρακολούθησης και ολοκλήρωσης.