{morfeo 4} Περιγραφή του προβλήματος
Είναι καθημερινή η διαπίστωση, ότι τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στην Ελλάδα λειτουργούν σήμερα πολλές φορές έξω και πέρα από τα όρια της νομιμότητας.
Αποτέλεσμα αυτού του τρόπου λειτουργίας του τραπεζικού συστήματος είναι η υπέρμετρη επιβάρυνση καταναλωτών και επιχειρήσεων με κόστος που δεν είναι πλέον ανεκτό ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΩΝΤΑΣ την ύφεση και την εξαθλίωση.
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ
- τα περισσότερα δάνεια της προηγούμενης επταετίας στηρίχτηκαν στην παραπλάνηση των δανειοληπτών σε σχέση με την πραγματική πορεία και τις δυνατότητες της οικονομίας.
- Οι συμβάσεις δανείων περιλαμβάνουν επαχθείς όρους με τους οποίους οι τράπεζες μονομερώς και χωρίς καμία ανάγκη για τεκμηρίωση, τροποποιούν υφιστάμενες συμβάσεις προς το συμφέρον τους οδηγώντας καταναλωτές και επιχειρήσεις σε αδιέξοδο. Ειδικότερα το τελευταίο διάστημα και με το πρόσχημα της επιδείνωσης των οικονομικών δεικτών:
- Αυξάνουν μονομερώς τα επιτόκια υφισταμένων δανείων
- Ζητούν αδικαιολόγητα νέες αυξημένες εξασφαλίσεις
- Κλείνουν λογαριασμούς δανείων και καρτών ζητώντας πρόωρα ολοσχερή εξόφληση
- Δεν υπάρχει επαρκής πληροφόρηση του δανειολήπτη για τις επιπτώσεις των ορών των τραπεζικών συμβάσεων.
- Ο μέχρι τώρα τρόπος διάθεσης των επιταγών ήταν ανεξέλεγκτος με αποτέλεσμα να υπάρχουν σήμερα σοβαρά οικονομικά προβλήματα μεταξύ συνεργαζομένων επιχειρήσεων.
- Ρευστότητα και εγγυήσεις αξίας μεγαλύτερης των 100 δις ευρώ που δόθηκαν από το δημόσιο προς τις τράπεζες με σκοπό την τόνωση της αγοράς παρακρατήθηκαν και δεν αποδοθήκαν για το σκοπό που τα έλαβαν.
Διαπιστώνεται συνεπώς, παντελής έλλειψη ηθικής από την πλευρά των τραπεζών δεν μπορεί να παραμένει χωρίς συνέπειες. Είναι η ώρα που θα πρέπει να σταματήσουμε να είμαστε απλοί θεατές των γεγονότων. Είναι η ώρα να δράσουμε αποτελεσματικά και συλλογικά.
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΣΥΝΤΕΛΟΥΝ ΣΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Μερικοί από τους παράγοντες που συντελούν στο πρόβλημα είναι και οι:
- Οι μονομερείς εναρμονισμένες αποφάσεις των Τραπεζών που λειτουργούν για ίδιον συμφέρον αγνοώντας τις επιπτώσεις των επιλογών τους στην πραγματική οικονομία.
- Η υπερβολική υποστήριξη των κυβερνήσεων προς το τραπεζικό σύστημα χωρίς στην ουσία ανταλλάγματα. Το κράτος δεν ασκεί την εποπτεία που οφείλει ενώ το ίδιο ισχύει και για την Τράπεζα της Ελλάδος.
- Η ανεπαρκής και ελλιπής ενημέρωση / πληροφόρηση των δανειοληπτών για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχουν από τους «ειδικούς όρους» (βλ. ψιλά γράμματα) των δανειακών συμβάσεων.
- Η αδράνεια της δικαστικής εξουσίας να αντιμετωπίσει άμεσα τα προβλήματα που δημιουργούνται.
Σε κάθε ένα από τους παραπάνω παράγοντες αλλά και σε άλλους που θα αποκαλυφτούν από την περαιτέρω ανάλυση, ο Εμπορικός Σύλλογος και οι κοινωνικοί, επιστημονικοί συνεργάτες του, πρέπει να εστιάσουν την προσοχή τους με τεκμηριωμένες προτάσεις που θα στηρίζονται:
- στις εισηγήσεις των μελών του
- σε θέσεις από δεξαμενές σκέψεις μέσω των συμμαχιών που πρέπει να δημιουργήσουμε (οικονομολόγοι / νομικοί / δικαστικοί / πανεπιστήμια / κα.)
- στις επαφές μας με οργανώσεις και φορείς που έχουν κοινό ενδιαφέρον και που έχουν ήδη ενεργοποιηθεί αποτελεσματικά προς τον σκοπό αυτό.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΤΡΑΠΕΖΙΚΩΝ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ
- Η χορήγηση υπερβολικής ή μηδενικής ρευστότητας
Η πρώτη δημιούργησε ένα φαύλο κύκλο πλασματικής ανάπτυξης χωρίς όρους και αντικειμενικές προϋποθέσεις συντελώντας σε δημιουργία φούσκας.
Η δεύτερη οδηγεί στο ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα ισοπεδώνοντας το επιχειρηματικό γίγνεσθαι .
- Η εσφαλμένη χορήγηση ρευστότητας σε ημετέρους και σε επαγγελματίες που δεν είχαν πραγματική ανάγκη.
Ακόμα και η μικρή χορήγηση δανείων ρευστότητας προς τις επιχειρήσεις (ΤΕΜΠΕ) κατευθύνθηκε το προηγούμενο διάστημα κυρίως σε ελευθέρους επαγγελματίες υψηλής οικονομικής δυνατότητας οι οποίοι ως επί το πλείστον «φούσκωσαν» τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς.
ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΜΑΣ
Σε συνεργασία με στρατηγικούς συνεργάτες μας να καταθέσουμε τεκμηριωμένες θέσεις προς κάθε έναν από τους φορείς που συντελούν στο πρόβλημα και να απαιτήσουμε άμεσα και δυναμικά λύσεις. Τα αιτήματα μας :
Α. ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ
- Κούρεμα των απαιτήσεων ανάλογο με την αντικειμενική αξία των ενυπόθηκων δανείων.
- Δημιουργία συστήματος αξιολόγησης δανειοληπτών αλλά και τραπεζών
- Υποχρέωση των τραπεζών να παρακρατούν για μία τριετία περιουσιακά στοιχεί πριν τα εκποιήσουν.
- Προνομιακή δυνατότητα των δανειοληπτών να επαναγοράζουν με προνομιακούς όρους περιουσιακά στοιχεία που κατασχέθηκαν.
- Υποχρέωση των τραπεζών να μην μεταβάλουν (επιδεινώνουν) για τις επιχειρήσεις τους αρχικούς όρους δανείων ιδιαίτερα εάν επιδεινώνεται το επιχειρηματικό περιβάλλον.
- Να συμμετέχουν στον βαθμό που τους αναλογεί στις ζημίες από εσφαλμένες εκτιμήσεις στελεχών τους.
Β. ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
- Δημιουργία προϋποθέσεων για την προσφορά ρευστότητας προς τις επιχειρήσεις με όγκο και κόστος ανάλογο με αυτόν που σήμερα απολαμβάνουν επιχειρήσεις στην υπόλοιπη Ευρώπη. Μόνο έτσι μπορεί να υπάρχει υγιής ανταγωνισμός μεταξύ των Ευρωπαϊκών επιχειρήσεων. Διαφορετικά ας δηλώσει αδυναμία να μεταφέρουμε τις έδρες των επιχειρήσεων μας αλλού.
- Άμεση παροχή ρευστότητας και εγγυήσεων προς τις επιχειρήσεις με βάση την αρχή της ισότητας χωρίς τη διαμεσολάβηση των τραπεζών.
- Δημιουργία ανεξάρτητου μηχανισμού (φορέα) με τη συμμετοχή της κυβέρνησης της δικαστικής εξουσίας και παραγόντων της αγοράς (πχ εμπορικός σύλλογος) που θα επιβλέπει τη λειτουργία των τραπεζών και θα επιβάλει κυρώσεις και ποινές μέχρι και το κλείσιμο.
- Να κλείσουν άμεσα όσες τράπεζες αδυνατούν να πραγματοποιήσουν τον καταστατικό και θεσμικό τους ρόλο.
- Η δημιουργία τριμερούς επιτροπής αξιολόγησης (κυβέρνηση / τράπεζα / οικονομικό επιμελητήριο), που θα εισηγείται την παροχή ρευστότητας σε επιχειρήσεις με ιδιαίτερα μειωμένο κόστος.
- Ελαστικοποίηση των προϋποθέσεων για τη συμμετοχή επιχειρήσεων σε επιχορηγούμενα προγράμματα ρευστότητας.
ΣΤΟΧΟΣ
Να αλλάξουν προς το συμφέρον μας οι θέσεις και πρακτικές Κυβέρνησης / Τραπεζών / Δικαιοσύνης και να εξασφαλίσουμε με τρόπο συγκροτημένο και αποτελεσματικό:
1. Παροχή ικανοποιητικής ρευστότητας
2. Χαμηλό κόστος χρήματος
3. Αποτελεσματική Νομική Προστασία
4. Συγκροτημένη Διεκδίκηση Αποζημιώσεων σε παράνομες πρακτικές
ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ / ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ /ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ /ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ
Ο Εμπορικός Σύλλογος προτείνει τα εξής:
v Δημιουργία ολιγομελούς επιτροπής από φορείς της αγοράς. Η επιτροπή θα εισηγείται επεξεργασμένες προτάσεις προς τα διοικητικά συμβούλια των φορέων για συντονισμένες λήψεις αποφάσεων και ενέργειες.
v Η δημιουργία γραφείου υποδοχής καταγγελιών με ενημέρωση των μελών μας.
v Η στατιστική επεξεργασία των στοιχείων των καταγγελιών τα αποτελέσματα της οποίας θα κοινοποιείται στα ΜΜΕ.
v Συνεργασία με στρατηγικούς εταίρους (καταναλωτές , Επιμελητήριο, ΟΕΣΚ, ΟΕΒΕΝΗ, πανεπιστήμια, κα) με τους οποίους θα προσπαθήσουμε να αναδείξουμε το πρόβλημα.
v Συνεργασία με φορείς που έχουν ήδη αναδείξει το πρόβλημα
v Δημιουργία βιβλιοθήκης δικαστικών αποφάσεων για διευκόλυνση των μελών και των συνεργατών μας.
v Η δημιουργία φορέα νομικής υποστήριξης των μελών μας με υπηρεσίες χαμηλού κόστους.
Για κάθε μία από τις ενέργειες θα απαιτηθεί περεταίρω επεξεργασία, ανάλυση και χρονοδιάγραμμα ενώ πιθανότατα θα απαιτηθεί να υπάρξει συμμετοχή και άλλων εξειδικευμένων συνεργατών μας που θα αναλάβουν την υποστήριξη και την ολοκλήρωση συγκεκριμένων ενεργειών.